torsdag, februari 16, 2006

Det pågår ett OS också

Det är sport i rutan dagarna i ända och jag har nog sett lite mer än vad jag från början hade tänkt mig.

Curlingen är kul att slötitta på och Hulting/Gustavsson är mycket bra kommentatorer för oss som inte brukar följa den sporten mellan OS-turneringarna. Det enda minuset är att matcherna ibland känns för långa, speciellt om det verkar vara avgjort tidigt som det kändes i herrarnas match mot Norge. Det blev långtråkigt.

Vad Jan Rippe gör i studion förstår jag inte. Han är bara en tjilig gammal gubbe som inte fyller någon funktion som privatperson. Galenskaparna/After shave har inte gjort något kul de senaste 15 åren för övrigt.

Shorttrack är skoj. Folk blir diskade till höger och vänster precis som om regelverket inte är anpassat efter tävlingsformen, sjukt roligt. Som alla andra har jag många goda OS-minnen med svenska inslag men ett av de bästa är från Salt lake-OS för fyra år sedan när den där australiensarn vann guld. Hoppas att något liknande händer denna gång.

Skönt att hockeyn är igång även om Sverige får svårt att ta medalj. Jag såg den första perioden mellan Slovakien och Ryssland och det var skrämmande bra ishockey. Tjeckien, Slovakien, Ryssland och Kanada har utan tvekan betydligt bättre trupper och frågan är om Tre Kronor ens rår på Finland eller USA. Sverige kommer i alla fall inte att vinna gruppen, åker med största sannolikhet ur i kvarten (mot Kanada eller Tjeckerna) och sedan blir det krigsrubriker och fiaskosnack fram tills VM då det är dags för "nationens revansch" i vanlig ordning. Det här är inte en pessimistisk spådom, jag är realist. I Nagano och Salt lake city hade vi bättre trupper men lyckades ändå inte ta medalj och jag är förvånad över hur dåligt pålästa svenska folket och media är som mer eller mindre förväntar sig guld. Sveriges enda chans (till medalj) är att Lundkvist spelar fenomenalt bra men jag tror att det blir svårt när backbesättningen är så medioker. Ryssar, tjecker och slovaker åker med stöd av de nya reglerna ifrån svenskarna medan transatlanter kommer att dominera området framför Lundkvist kasse. Han sätts under extremt svårt prov redan imorgon mot Ryssland och en klar förlust där vore bra så att vissa inser vad det handlar om. (Fast då blir väl Foppa utmålad som frälsare kan jag tänka mig, om han överhuvudtaget blir spelklar vilket jag betvivlar.) Låt oss istället njuta av den hockey av världsklass som OS-turneringen bjuder på och ta ner förväntningarna på Tre kronor till rimlig nivå, dvs kvartsfinal och med lite tur semi/bronsmatch.

Damhockeyn intresserar mig inte. Jag tycker inte att det borde delas ut några medaljer när endast fyra nationer gör upp om dem och när en medaljkandidat förlorar en match med 8-1 eller vad det blev. Dessutom lider kommentatorerna av samma fubb som damfotbollskommentatorer i TV. När någon tjej svarar för en pinsam individuell insats, exempelvis ett målvaktsingripande som ser rejält dråpligt ut, ja då verkar det vara förbjudet att säga "det där var för jävla dåligt" eller "vad sysslar hon med?" Saker som vi som sitter i soffan spontant och med rätta utbrister. Jag såg ett sammandrag från damkronornas match mot Ryssland och två av Sveriges tre mål var pinsamma att skåda. Lindeborg kunde med fördel uttryckt detta men valde istället att applådera det svenska spelet, ett spel som går ut på att vispa undan pucken så fort man får den, förhoppningsvis till någon medspelare eller mot mål. (Om pucken går mot mål finns det en god chans att den trillar in.) De enda lagen som har spelare som kan slå passningar på bladet och hålla pucken under kontroll är ju Kanada och USA och så länge Sverige bara vispar och är såpass mycket sämre tycker jag inte att vi är värda olympisk medalj, även om det är möjligt att vi är tredje bästa nation.

Då är det roligare att följa Anja Pärsson och Anna-Carin Olofsson i OS. Hur kommer det sig att det är kul förresten? Hur kommer det sig att kvaliteten på exempelvis friidrott samt skidor både på längden och utför inte verkar skilja sig mellan damer och herrar? Man ser aldrig Anja ploga sig ner för backen, man ser aldrig damskidskyttarna hålla geväret i fel ände osv. Hur kommer det sig att just damernas fotboll och hockey håller så låg teknisk kvalitet i förhållande till herrarnas? Jag har aldrig fattat det.

Kvällens behållning var när någon tittare undrade varför Bengt-Åke Gustafsson alltid inleder sina svar med "naehh", "nej" eller "nä". Samma fråga har jag ställt mig många gånger och det verkar vara väldigt vanligt att uttrycka sig just så i sportvärlden. Glenn Hysén är exempelvis en annan som alltid inleder ett påstående på samma sätt:

- Hur har Henke/Zlatan/Chippen skött sig tycker du?
- Naehh, han har väl inte dominerat på något sätt men han är ju klart godkänd.

Tänk på det nästa gång Glenn kommenterar någon match i TV.

Inga kommentarer: