tisdag, augusti 07, 2007

Till papperskorgen

Vid närmare eftertanke syftade nog Ekwall på att han fick få, eller kanske inget, klagomail på Gnällfsborgsinlägget, trots att han främst producerar en fotbollsrelaterad blogg. Allt medan en liten parentes om basketdamernas U19-landslag renderade i ett mycket upprört mail från en basketvän. Hur som helst tjänade mitt inlägg ett syfte, att förklara för Ekwall-fansen varför jag kritiserade honom.

Igår undrade jag vad DIF skulle hitta på mot GAIS. Facit blev ett kryss och när samtliga topplag kryssar blir det status quo av det hela, från den ena omgången till den andra. Nästa är nummer 17, som Elfsborg spelade av för länge sedan, och äntligen slutar tabellen halta.

En intressant omgång blir det. DIF derbymöter Bajen och Stockholmsderbyn brukar vara omöjliga att tippa. HBK tar emot Iff-iff som, trots att de förlorade på Söderstadion senast, är ett starkt bortalag. Ingen given trepoängare där för HBK. Samtidigt möter Kalsongerna ICA hemma i ytterligare en svårtippad match. Det naturliga vore ju att önska seger för de lag som ligger bakom tätkvartetten, men då det skulle innebära att både Bajen och ICA definitivt blandar sig i guldstriden nöjer jag mig med att hålla på Iff-iff mot HBK, förutsatt att Iff-iffarna förlorar poäng i Skånederbyt senare ikväll. Resten av matcherna får gärna sluta oavgjorda.

Vår egen statistik mot toppkonkurrenterna är inte speciellt lysande. En poäng av sex möjliga mot DIF, det samma mot Kalsongerna. HBK kammade vi noll mot i Halmstad efter en förskräcklig insats, men deras placering har vi fortfarande möjlighet att påverka. Frågan är om det är en fördel att ha ett på pappret enklare program kvar när serien drar ihop sig? Att möta BP och ÖSK mitt i deras kamp för nytt kontrakt är kanske inte bättre än att spela avgörande seriefinaler, när även motståndarna vill framåt.

Nu ser jag att detta inlägg inte fyller någon som helst funktion, och jag har troligen blivit några grader mer sinnessjuk efter all meningslös spekulation. Om Elfsborg bara kunde ta kommandot i tabellen någon gång, och dra ifrån som de borde ha kapacitet att göra ...

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: