tisdag, december 27, 2005

Augustsson vs. Alexandersson

Det ryktas från bland annat Borås Tidning att mittbacken Joakim Alexandersson, även kallad snåljåpen Stor-Alex skall gå till Ham-Kam (Hamar Kamraterna) i den norska högsta divisionen. Jag ringde upp en kontakt jag har som är insatt i den norska fotbollen. Den kontakten säger mig att Ham-Kam är ett mycket bättre lag än Sandefjord. Låt oss utforska lite.

Jag hade aldrig hört talas om Andreas Augustsson innan han blev klar för Elfsborg. Förvånansvärt är också att jag inte hört talas om honom trots att jag på håll följer den norska ligan. Ingen annan allsvensk klubb var heller på jakt efter Augustsson. Hade han varit så bra som vissa vill få honom till att vara så hade han varit ett hett ämne i svensk media och ständigt aktuell för allsvenska klubbar. Det har han inte varit. Jag är mycket skeptisk till värvningen av Andreas Augustsson.

Joakim Alexandersson har dock vait Elfsborg trogen i många år. Ja, jag är väl medveten om att han gjort ett antal riktigt dåliga matcher i den så underbara gul-svarta dressen, men han har rutin och har många gånger varit den stabile i backlinjen när andra han varit i sämre form. Under säsongen 2005 har Alexandersson gjort en klart godkänd insats.

Det är fler, inte färre backar och särskilt mittbackar Elfsborg behöver. Jag tänker nu annars på ett citat från Stefan Andréasson som jag läste i Expressen. "Vi skall köpa Skandinaviens bästa mittback", sa den gode Stefan. Nu undrar ju jag vart Olof Mellberg och Sami Hypiä är någonstans?

Vill Andreas Augustsson eller Joakim Alexandersson ge mer klarhet i allt detta kan de maila Röd Guling på rodguling@hotmail.com och göra en intervju med En rödgul röra.

Inga kommentarer: