måndag, december 26, 2005

Höga förhoppningar

I dessa högtidens dagar då de flesta anda bloggar tillfälligt har gått i ide är En rödgul röra lika aktiv som vanligt, och längtan till 2006 års Allsvenska är enormt stor. Därför vill jag här komma med lite tankar inför nästa år;
Djurgården ser fortsatt starka ut och lär, precis som förra året, bli ett topplag. Sedan finns ett antal andra lag som även de kommer att hålla till på den övre halvan, såsom IFK Göteborg, Hammarby, Helsingborg, Malmö och...Elfsborg. Faktum är att jag tror att Elfsborg kommer bli en succé 2006 - laget är nu mer ihopspelt än föregående år och det ökande publikintresset lyfter fram Elfsborg, inte bara spelmässigt utan även pengamässigt. Och sist men inte minst, Anders Svensson. I Anders Svensson har vi en finlirare och spelfördelare av högsta klass som de övriga 13 lagen saknar.
I botten säger min profetia att lag som GAIS, Öster, Gefle och AIK kommer att höra hemma, något annat skulle förvåna mig. Spelarmaterialet håller helt enkelt inte för några bättre placeringar än 9-10 på sin höjd.


Mitt tips efter 26 spelade omgångar:

1. Djurgården
2. Malmö FF
3. Elfsborg
4. IFK Göteborg
5. Helsingborg
6. Hammarby
7. Häcken
8. Kalmar
9. Halmstad
10. Örgryte
11. GAIS
----------

12. Gelfe
----------
13. AIK
14. Öster

7 kommentarer:

Röd Guling sa...

Jag tror att du har fel på några punkter. Den stora frågan är inte vilket lag som vinner utan hur många poäng Elfsborg vinner med, hur långt innan slutet serien kommer att vara avgjord etc. Vidare hoppas jag få se ICA betydligt längre ner än i din tippade tabell.

Röd Guling sa...

Jag tror även att Öster, Gefle och AIK klarar sig bättre än GAIS.

Bruce Banner sa...

Bytet Berggren-Ischi känns allt annat än klockrent. Med AS, Ischi och Holmén är det tre spelare för samma plats. Med AS som given återstår nödlösningar för dom två andra.

Jag ser ingen egentlig anledning till varför ni skulle lyckas bättre nästa år än vad ni gjorde i år. Inte beträffande oss heller egentligen, dock inte sämre heller för något av våra lag.

Anonym sa...

Dream on EllosLinda Dream on.

Röd Guling sa...

Brucan: Skärpning nu. Ischi är tänkt som yttermittfältare. Vilken plats menar du att Holmén konkurrerar om? "Den offensiva mittfältsplatsen" eller liknande mediatrams? Holmén är tvåvägsspelare av typen Jonas Thern och Håkan Mild, när han är bra vill säga. (När han är dålig är han en man för bänk eller lägre division.) Det finns två centrala mittfältspositioner i Elfsborgs spelsystem. Anders bör ha den ena, sedan är det öppet mellan Samuelsson, Ilola, Holmén och kanske Karlsson om Arvidsson är mogen att ta över vänsterbacken.

Curt Hennig sa...

Gällande Holmén där så anser jag att han inte är tillräckligt bra för att spela i Elfsborg. Det enda han gör nu är att agera bromskloss och diva. Han lön är också något som borde vara tungt för Elfsborg. Sälj Holmén och köp en bra mittback!

Anonym sa...

curt>> betr.Holméns lön så ska du nog tänka till lite. Jag vet att när han tog över lasse (nilssons) lägenhet så fick han låna pengar till de första hyrorna. Visserligen har han skrivit på ett bättre kontrakt nu, men att Holméns feta lönekuvert skulle vara en jobspost för IFE?? Nej du, så är inte fallet..