måndag, januari 02, 2006

Bloggens första år

Sådana här årssammanfattningar bör kanske postas före nyåret men skit samma. Jag har nu det stora nöjet att presentera de bästa godbitarna från denna bloggs första år.

Årets debut
Lanseringen av denna blogg givetvis. Här och här kan ni läsa de första kommentarerna. (Rekommenderas starkt.)

Årets kritiker
Jay-kay som gång på gång ville kivas trots att jag vände andra kinden till. Läs några av hans uttalanden här.

Årets silly season-rykte
En rödgul röra fick tips om att Southampton-spelaren Michael Svensson var på väg till Elfsborg, något som väckte skjutjärnsreportern Robert Laul till liv, givetvis utan att ge credit åt sidan som var först med nyheten. Här kan ni läsa resultatet av Robert Lauls efterforskningar.

Årets upp som en sol ...
Några dagar innan ICAs skatteaffärer uppdagades skapade jag en namninsamling där syftet var att samla underskrifter från människor som ansåg att ICA borde tvångsnedflyttas pga deras tråkiga spel med tjongbollar etc. Listan lockade över 100 namn på bara ett par dygn och allt var frid och fröjd. När det så började snackas om tvångsnedflyttning av andra orsaker missuppfattade många ICA-fans mina intentioner, de trodde att namninsamlingen hade uppstått som ett resultat av skattefifflandet. Jag ville absolut inte ge ett skadeglatt intryck då jag uppriktigt sagt tyckte synd om supportrarna som inte hade någon skuld i styrelsens ljusskygga verksamhet men det hjälpte inte att förklara hur det låg till, vissa är alltid trögare än andra. Så jag tröttnade på att tala för döva öron och bad slutligen sidans administratörer att plocka ner listan. Det var en bra idé som tyvärr blev lite feltajmad.

Årets idiot
Advokaten som försökte sätta käppar i hjulet för det glädjens och lyckans budskap som denna blogg står för. Läs mer här, här och framförallt här.

Årets miss 1
Att jag inte förde besökarstatistik förrän en bit in i november. Först då insåg jag att några utöver jag själv och mina vänner faktiskt kollade in den här sidan regelbundet och det sporrade mig till att fortsätta kampen och bli ännu mer produktiv.

Årets miss 2
Uppehållen och bristen på uppdateringar periodvis. Förhoppningsvis är nu lågtrafikens tid förbi för alltid.

Årets rabalder
Brevet från Elfsborgs firma. Inte hade jag en tanke på att ett för mig uppenbart skämt skulle få så stora proportioner och väcka så starka reaktioner. Någon postade till och med en länk hit på den ökända Sverigescenens forum men som tur var låstes den tråden omgående.

Årets mediageni
En medlem ur guliganernas styrelse reagerade på firman-posten. Först skickade han ett argt mail från adressen info@guliganerna.se och undertecknade brevet med "guliganerna genom" följt av hans namn. När jag klistrade in hans mail i bloggen ansåg han plötsligt att hans uttalande inte skulle ses som ett officiellt guliganskt uttalande och att jag borde plocka bort hans mail. Tyvärr bytte jag då ut hans namn mot den anonyma underskriften "X Y" (jag var snällare på den tiden) samt raderade mailet till förmån för en kortare redogörelse. Nu har jag inte längre kvar mailet och avsändarens namn har fallit i glömska men läs vad som finns kvar av firmanstoryn här och här.

Årets justitiemord
Att jag blev bannad på guliganernas forum som följd av firmanaffären. Jag hade skrivit två totalt oskyldiga inlägg på guliganernas forum innan dess tror jag och så vitt jag vet är bannen ännu inte hävd. Det gör mig dock inte så mycket då ingen verkar besöka det forumet ändå.

Årets fejd
Röd Guling vs Robert Laul. Tyvärr nappade han inte på betet så nu skiter jag i honom. Om ni vill läsa vad fejden handlade om får ni söka igenom arkivet.

Årets tjatigaste
Att jag gång på gång kopplades ihop med blåvitt-debattören Zoran trots att både han och jag förnekade allt samröre under lång tid. Vissa kunde ändå med 99,99% säkerhet och med stöd av säkra källor fastslå att vi var samma person. Slutligen tröttnade han på tjafset, gick ut med att han låg bakom denna blogg och sedan dess har han inte synts till. Lika bra det tycker jag. Låt mig ändå citera sax-nicket MackanGbg från alltid blåvitts forum:

Det är precis såna här diskussioner som nyss varit om Zoran är Röd Guling eller ej som inte hör hemma på Alltid Blåvitts forum och därför nu kommer att klippas bort. Helt ointressant. MEN, om folk nu måste veta så har de inte ens en tillstmymmelse till liknande Ip-nummer så om inte Zoran är flera klasser bättre på datorer (iofs inte så svårt) än mig så är de olika personer.

Nog om det, snälla?

Årets avslöjande
En rödgul röras verkliga specialitet. Visserligen är ju Jocke Alexanderssons snåla val av standardkassen på City sparköp en personlig favorit men könsordsavslöjandet och den efterföljande debatten (här och här) är någonting som kommer att ge oss mycket material även i framtiden. Det är ett perfekt ämne att ta upp med varje intervjuoffer som har någonting med Elfsborg att göra.

Årets analys
Den stilbildande och vetenskapligt presenterade analysen av Håkan Milds färdigheter kontra Anders Svenssons står fortfarande i en klass för sig. Rykten säger att det var den posten som slutligen fick Mild att kasta in handduken och lägga skorna på hyllan.

Jag tror att denna post i stora drag sammanfattar det bästa från bloggens första år. Fortsätt häng med oss under 2006, så länge advokater ger fan i att stämma mig har jag inga planer på att lätta på trycket.

Inga kommentarer: